هنر عکاسی

رویکردی به زبان شخصی در عکس

چرا خواندن کتاب “هنر عکاسی” برای تمام عکاسان ضروری است؟

“هنر عکاسی”، اثر بروس بارنبام،  یکی از پرفروش‌ترین و البته مفیدترین کتاب‌ها در زمینه آموزش “هنر” عکاسی ـ و نه “فنون” عکاسی ـ در دنیا است. در فایده این کتاب، همین بس که در تمام فروشگاه‌ها به عنوان یک کتاب مرجع عکاسی طبقه‌بندی شده است، که انصافا لایق چنین عنوانی است؛ یعنی اگر می‌خواهید به یک عکاس هنری تبدیل شوید، این کتاب یکی از اولین گزینه‌ها است، به چند دلیل:
(1) نویسنده این کتاب، خود یکی از بهترین عکاسان هنری و البته یکی از بهترین مدرسان عکاسی در دنیا است؛
(2) فرایند این کتاب به گونه ای است که در ابتدا با طرح پرسش‌هایی، ذهن خواننده به سمت کلیت هنر عکاسی و مشاهده دنیای اطراف به شیوه ای هنری (ولو بدون دوربین) معطوف شده و سپس با ورود به جزئیاتی از قبلی عناصر ترکیب‌بندی و پرورش خلاقیت، نحوه ساخت و پرداخت ایده های هنری و تبدیل آنها به پروژه های عکاسی هنری، خواننده کاملا وارد دنیای عکاسی هنری می‌شود.
(3) نحوه نگارش کتاب بسیار ساده و شفاف و قابل فهم است و اصلا محدود به طیف خاصی از مخاطبین نیست و هر شخص علاقمند به عکاسی می‌تواند از مطالب و ایده های ارزشمند آن بهرمند شود.
(4) هیچ چیزی در این کتاب از قلم نیفتاده است! بعبارت دیگر، هر چیزی که مربوط به عکاسی هنری و خلاقیت در عکاسی وجود داشته، در کتاب آورده شده و درباره آن بحث شده است.
(5) عکس های بروس برانبام مثال های فوق العاده ای در تکمیل مسائل و مباحث پیشرفته هستند.

خلاصه ای از عناوین و فصل های کتاب

  • فصل 1: برقرار ارتباط از طریق عکاسی
    در این فصل، نویسنده به کمک شما می‌آید تا بفهمید از عکاسی چه می‌خواهید، هدفتان از عکاسی چیست، واقعا و نه ظاهرا، به چه حوزه‌هایی علاقه دارید. نقطه شروع در عکاسی هنری این است که بدانید چرا عکاسی می‌کنید و از چه چیزی دوست دارید عکس بگیرید.
  • فصل 2: ترکیب‌بندی چیست؟
    این فصل به طور مفصل ترکیب‌بندی را تعریف کرده و به خواننده یاد می‌دهد چطور دیدگاه شخصی خود را وارد ترکیب‌بندی کند. تفاوت چشم انسان با چشم دوربین چیست؟ آیا سادگی بهتر است یا پیچیدگی؟ در این فصل به این مسائل پرداخته می‌شود.
  • فصل 3: عناسر ترکیب‌بندی
    همانطور که از عنوان فصل پیدا است، تمامی عناصر ترکیب‌بندی که بیش از 16 مورد هستند به طور مفصل و کامل و همراه با مثال تصویری توضیح داده می‌شود و بیننده خواسته می‌شود تا هر کدام از این عناصر را در عکس خود رعایت کند. ضمنا، یادتان نرود، خودتان را با قواعد یا اصول ترکیب‌بندی محدود نکنید! چطور می‌شود هم یک قاعده را یاد گرفت و هم آن را رعایت نکرد؟ اصلا منظور از این حرف چیست؟ فصل 3 را بخوانید!
  • فصل 4: تصویر سازی
    آیا می‌دانید تصویر سازی و پیش تصویر سازی چیستند؟ آیا فرق نگاه کردن و دیدن را می‌دانید؟ آیا تا به حال عبارت “استراتژی چاپ” به گوش‌تان خورده است؟ چطور می‌شود قبل از گرفتن عکس، نسخه چاپی آن را دید؟! چطور می‌شود قبل از رفتن به یک منظره یا مکان، برای آن مکان ترکیب‌بندی کرد؟ در این فصل می‌آموزید که چطور می‌توان قبل از در آوردن دوربین تصمیم گرفت که دقیقا چه عکسی را می‌خواهید در صحنه ثبت کنید و دقیقا چه چیزی را می‌خواهید روی کاغذ چاپ کنید. با به حال به این صورت عکاسی کرده اید؟
  • فصل 5: نور
    آیا به شما گفته اند بهترین نور برای عکاسی، نور آفتاب صبح و نور قبل از غروب خورشید، به اصطلاح نور طلایی، است؟ پس اشتباه گفته اند! آیا می‌دانید از یک درخت باید در هوای آفتابی عکس گرفت یا در هوای ابری؟ اصلا چه فرقی می‌کند؟! از یک قله پوشیده از برف چطور عکاسی می‌کنید؟ از یک بیابان چطور؟ رابطه نور و فرم چیست؟ این فصل به تمام این پرسش‌ها پاسخ داده و نیز می‌آموزد که کیفیت نور را درک کنید و آن را در عکاسی خود به خدمت بگیرید. بنابراین، نمی توان گفت که یک نور خاص بهترین یا بدترین است، بلکه هر نوری ویژگی های خاص خود را دارد و همه چیز به انتخاب و تفکر عکاس بستگی دارد.
  • فصل 6: تکنیک های عکاسانه و امانت فردی
    تا چه اندازه می‌توانید از تکنیک عکاسی استفاده کنید و به واقعیت وفادار باشید؟ اصلا وفادار بودن به صحنه ضرورتی دارد؟ کجا ضرورت دارد؟ کجا ضرورت ندارد؟ چه کسی تعیین می‌کند امانتداری لازم است یا لازم نیست؟ تکلیف عکاس چیست؟ همه چیز را در این فصل بخوانید.
  • فصل 7: واقع گرایی، انتزاع و هنر عکاسانه
    وظیفه عکاسی ثبت واقعیت است یا ثبت اثر هنری؟ اصلا این پرسش صحیح است؟ تعریف انتزاع چیست؟ آیا می‌توان گفت هر عکسی انتزاعی است؟ قدرت انتزاع چقدر است؟ یاد بگیرید چطور عکس انتزاعی و هنری بگیرید.
  • فصل 8: افکار مربوط به خلاقیت
    بعله، به ایستگاه اصلی عکاسی هنری خوش آمدید: خلاقیت! پیش شرط های خلاقیت چیست؟ موانع خلاقیت چیست؟ آیا فکر می‌کنید آدم خلاقی هستید؟ چطور می‌توان اثر هنری خلاقانه تولید کرد؟ اصلا برای خلاق شدن چه مراحلی لازم است؟ در این فصل بخوانید.
  • فصل 9: آموختن حسی خلاقیت
    مگر می‌شود خلاقیت را آموخت؟ بعله! در این فصل تعریف مفهومی به نام شهود را خواهید آموخت و اینکه چه کارکردی در عکاسی خلاقانه دارد و چه برداشت‌ها و سوء برداشت‌هایی از آن می‌شود. همچنین می‌آموزید که چطور انعطاف پذیر باشید و چطور به یک درک فلسفی در عکاسی برسید. این بحث در فصل 10 بیشتر تکمیل می‌شود.
  • فصل 10: رسیدن به یک فلسفه فردی
    در این فصل تفاوت هنر بصری و غیر بصری را خواهید آموخت. همچنین می‌آموزید چطور به یک فلسفه فردی در عکاسی و در عکس های خود داشته باشید و این فلسفه را از طریق عکس هایتان انتقال دهید. البته این مسائل پیچیده را با دیدن مثال‌هایی عملی خواهید خواند. محدودیت های عکاسی را بشناسید و البته خودتان را محدود نکنید. یاد بگیرید چطور خود انتقادگر باشید، تعامل داشته باشید و مطالعه کنید. یاد بگیرید چطور به یک سبک فردی در عکاسی برسید، مثل همه عکاسان مشهور در دنیا.

حتی اگر عکاس حرفه ای هستید و فکر می‌کنید خیلی از عکاسی می‌دانید، باز هم خواندن این کتاب بسیار به شما توصیه می‌شود، چون مسائلی در این کتاب مطرح شده که شما را به فرد متفاوتی تبدیل خواهد کرد؛ به عبارت دیگر، نظام تفکری شما را تغییر خواهد داد و به شما یاد می‌دهد به شیوه جدید فکر کنید؛ در واقع تمام محدودیت های تفکر را از سر راه شما بر می‌دارد. نه تنها یکبار، بلکه چند بار این کتاب را بخوانید. اولین عکسی که بعد از خواندن این کتاب خواهید گرفت، یک عکس هنری مطابق با سبک شخصی خودتان خواهد بود.

[btnsx id=”1688″]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *