نور سنجی در عکاسی

چگونه با هر دوربینی عکس‌های عالی بگیریم؟

067-1تلاش تولیدکنندگان دوربین برای خودکار کردن انبوهی از فرآیندهای عکاسی،  دوربین‌های ساده با تنظیمات دستی دیروز را، امروزه شبیه به کابین بوئینگ 747 کرده است! شما را نمی‌دانم، اما من کابین یک 747 را به طرز عجیبی دلهره‌آور می‌دانم. یک پیچ تنظیم سرعت شاتر ساده روی بدنه‌ی دوربین و حلقه‌ی تنظیم دیافراگم که معمولا روی لنز یافت می‌شود، اکنون جای خود را به پیچ‌های تنظیمی داده است که انبوه تنظیماتی نظیر مُد عکاسی منظره، مد عکاسی گل، مد عکاسی تک‌چهره، مد تقدم دیافراگم، مد توالی تحرک، مد ورزشی، مد چهره‌ی گروهی، مد تقدم شاتر و مد برنامه‌ریزی شده در آن گنجانده شده است.
حالا همه‌ی این تنظیمات خودکار شده را با تنظیمات تراز سفیدی خودکار، ایزو خودکار، و فلاش خودکار ترکیب کنید تا نسخه‌ی ناامیدی خود را بپیچید! گواه این نا امیدی، خیل عکاسانی هستند که دریافته‌اند تنظیمات خودکار، تنها بعضی مواقع و فقط با بعضی سوژه‌ها درست عمل می‌کند. من هر روز در ای‌میل‌های خودم می‌بینم که برای عکاسان تازه‌کار چیزی بدتر (یا حتی شرم‌آورتر) از این نیست که بعد از گرفتن یک عکس عالی، وقتی از آن‌ها سوال می‌شود چگونه آن را گرفتی، هیچ توضیحی برای پاسخ ندارند.
شناخت نورسنجی اصلا سخت نیست، همان طور که قبل از این 300000 عکاس این را فهمیده‌اند.  تنها باید دفترچه‌ی راهنمای دوربین خود را، بعد از خواندن چگونگی تنظیم دوربین روی حالت دستی، دور بیندازید! یک راهنمایی کنم: روی پیچ تنظیم هر دوربینِ DSLR یک علامت M را خواهید یافت که با تنظیم آن پیچ روی حالت M، شما روی صندلی کمک خلبان قرار گرفته برای اولین سفر خود آماده خواهید شد. مطمئنا تنظیم دوربین روی حالت دستی ابتدا کمی هراسناک است، اما نگران نباشید، چون من به عنوان خلبان، دقیقا در کنار شما نشسته‌ام.

 

بعد از خواندن اولین فصل این کتاب، 099-1شما اولین پرواز تکی (سولو) خود را انجام خواهید داد! و وقتی آزادی این پرواز را تجربه کنید، از خودتان خواهید پرسید «چه چیزی باعث شد فکر کنم که قادر به نورسنجی دستی نیستم؟» باور کنید، به همین راحتی است! با نورسنجی دستی، دنیای واقعا خلاقانه‌ی نورسنجی به‌روی‌تان گشوده می‌شود، و تعجبی ندارد که هر صفحه‌ای را که ورق بزنید، از سفرهای بزرگ‌تر عکاسانه‌ی خود لذت خواهید برد، و به موقعیتی بالاتر اوج خواهید گرفت!

در انتها، من دو موضوع جدید و بسیار ارزشمند را که امروزه تاثیر زیادی بر روی یک نورسنجی موفق دارد اضافه کرده‌ام: عکاسی با محدوده‌ی دینامیکی بالا (HDR) و فلاش الکترونیکی. اطلاعات ساده اما مهمی که در مورد استفاده از فلاش سرخود دوربین و نیز فلاش‌های حلقه‌ای ارایه داده‌ام برای خوانندگانی که احیانا روزگاری به دنیای عکاسی ماکرو تمایل پیدا کنند، بسیار ارزشمند خواهد بود.
عکاسی HDR برای بسیاری از عکاسان با تجربه واقعا نعمت بوده است، چون این روش تصویرسازی درهای دنیای جدید «نورسنجی‌های حداکثری» را خواهد گشود، اما همان طور که خواهید آموخت، عکاسی HDR نیز باز ریشه در اصول بنیادین «مثلث عکاسی» خواهد داشت؛ یعنی در عکاسی HDR باز به شما بستگی  دارد که یک دیافراگم خلاقانه یا سرعت شاتر خلاقانه را انتخاب کنید.

برایان پترسون

noursaji-jeld

مشخصات کتاب

نام کتاب:  نورسنجی در عکاسی
نویسنده:  برایان پترسون
مترجم:  محمدرضا شهبازی

مشخصات ظاهری

رنگی، گلاسه

خرید کتاب