راهنمای طراحی و ترکیب‌بندی برای انیمیشن، فیلم و کمیک استریپ

این کتاب بهترین راهنما برای روایت با تصویر است! به شما می‌آموزد که چه کار کنید تا مخاطب، داستان را «احساس» کند. نویسنده‌ی کتاب با بهره‌گیری از تجربه‌های خود از سال‌ها کار روی کتاب‌های داستانی مصور، استودیوهای فیلم‌سازی و آموزگاری، یک سیستم گام به گام برای رسیدن به بهترین نتیجه در ارتباط بصری معرفی می‌کند.

پس از مقدمه کوتاهی درباره‌ی «هنر روایتگر»، نویسنده به ما می‌آموزاند که چطور یک تک‌تصویر را بکشیم و ترکیب‌بندی کنیم، که چگونه نماهای استوار بیافرینیم و چگونه میان تمام نماها پیوستگی برقرار کنیم. این درس‌ها سپس در سه خط داستانی به کار گرفته می‌شود (یک تصادف ترن، یک قصه کابویی و قصه دو دوچرخه‌سوار که به خانه‌ای رازآمیز نزدیک می‌شوند).

افزون بر نماپردازی، همچنین پرورش تصویری شخصیت‌ها، فضای احساسی و بیان از طریق صحنه‌آرایی نیز توضیح داده می‌شوند.

مهم است که به عنوان یک هنرمند بدانیم چه می‌خواهیم بگوییم و چگونه اجزای مورد استفاده در آن‌را اولویت‌بندی می‌کنیم؛ زیرا این ابزاری است که به ما کمک می‌کند پیام خودمان را بیان کنیم. این ویژگی‌ها رویکرد ما را به طراحی به صورت کلی و با هدف بیان داستان مشخص می‌کند.
پس در ابتدا باید تصمیم بگیریم که تصویری که می‌آفرینیم با توجه به شرایط داستان، چه میزان شلوغی را در خود داشته باشد. چه نوع و میزانی از احساسات در لحظه جاری است؟ این احساسات خوشحالی بی‌پایان یا غم نامحسوس است؟ شاید هم قرار است صحنه انفجار را رسم کنیم؟
گام بعدی جزئیات روایت داستان است که اتفاقات مشخص داستان را به همراه حال و هوای آن شرح می‌دهد. آیا دلیل اندوه ما دلتنگی یا ازدست دادن کسی است یا فقط به خاطر برنده نشدن در بلیت بخت‌آزمایی این حس را داریم؟
در نهایت این پیاده‌سازی و اجرای هنرمندانه است که همه چیز را در کنار هم قرار می‌دهد تا در خدمت داستان در آیند.
با پیروی از این گام‌ها قصد داریم که پیامی روشن را در کار هنری‌‌مان قاب به قاب و در طول داستان به مخاطب انتقال دهیم.
باید پرسش‌های زیر را درنظر داشته باشیم:
• قصد داریم در روایت خود به صورت کلی چه بگوییم؟
• می‌خواهیم مخاطب‌مان در طول داستان و در تک‌تک صحنه‌ها یا تصاویر، چه حال و هوایی داشته باشد؟
• عملکرد این لحظه در طول داستان چیست؟
• چگونه می‌خواهیم مخاطب‌مان را به آن نقطه برسانیم؟
• چه چیز در طراحی ما به بیان کلی داستان کمک می‌کند؟
• چه چیزی را می‌توانیم حذف کنیم بی این که خدشه‌ای به آنچه می‌خواهیم ارائه دهیم، وارد شود؟
در این کتاب درباره “ساختار زبانی هنر” و مهارت‌هایی که در این روند به ما کمک می‌کنند، سخن خواهیم گفت. اما در کنار این مهارت‌ها، در تمام اوقات به ادراک شخصی، حس غریزی، اشتیاق و درک شهودی اشیاء نیاز داریم تا خروجی کار چیزی سراسر مکانیکی، پیش‌بینی پذیر و فرمول‌زده از آب در نیاید. مهارت جای خود را دارد اما حس و حال که نحوه ابراز آن هدف ماست چیز دیگری است. مهارت در بیان این حس و حال به ما کمک می‌کند اما هیچ گاه جای آن را نمی‌گیرد.

نویسنده: مارکوس ماتئو مستره

مترجم: رحمان حق‌پرست

تعداد صفحه: 120